Haal meer uit je terras met deze tips
Hoera, we mogen weer! Café’s en restaurants mogen de terrassen zoals verwacht vanaf woensdag 28 april weer openen, maar alleen tussen 12:00 en 18:00. Per terras zijn er vijftig gasten toegestaan. Dat heeft premier Mark Rutte bekendgemaakt ‘daarmee schrap je de bitterbal en de avondmaaltijd’. Hoe zorgen we dat we er het maximale uit halen tussen die zes uur dat we open mogen zijn? Dat begint natuurlijk bij het optimaal bedienen van de gasten. Zeker als het gaat om bier is de keuze voor de gast de laatste jaren enorm toegenomen – sommigen hebben het gevoel dat ze door de bomen het bos niet meer kunnen zien, een keuze maken duurt van langer dan nodig. Scover geeft je drie tips om met persoonlijk bieradvies het beste resultaat te boeken. Want bier blijft nog altijd de belangrijkste omzetmaker in de horeca.
Tip 1: verhoog je omzet
Bier komt in veel soorten, smaken en kleuren. Pils is nog steeds het meest gedronken biertype, maar loopt de laatste jaren snel terug. Aan het begin van dit millennium waren 98 van elke 100 glazen bier van het pilsenertype, nu zijn er misschien nog maar 70. De enorme groei van andersoortig bier brengt meer omzet gemakkelijk dichterbij: de bierliefhebber betaalt graag iets meer voor bier met meer smaak, kleur en geur dan het eenvormige pils. Door zelf meer te focussen op speciaalbier gaat dus automatisch jouw omzet omhoog.
Het zet pas echt zoden aan de dijk als je de gast optimaal kunt adviseren in een kort tijdsbestek welk bier deze dan het best drinken kan. Dit is een ontzettende meerwaarde voor jou en je gasten en wellicht ook een reden om bij jou op het terras te komen zitten.
Smaak is uiteindelijk een persoonlijke belevenis, en zoveel soorten bier, zoveel smaakervaringen. Hoe je dat advies aan de gast zo persoonlijk en passend mogelijk kunt maken? Ken de smaak van je gast, en ken je bieren. Alleen: zeker op het terras heeft jouw personeel niet alle tijd van de wereld om eens uitgebreid met de gast in gesprek te gaan. Een digitale keuzehulp biedt dan uitkomst.
Tip 2: Help je personeel verkopen
In een ideale wereld weet jouw personeel precies te vertellen wat de gast verwachten mag. Maar zeker gezien het feit dat we nu veelal werken met nieuw personeel aankomende periode, kun je bijna niet verwachten dat al jouw teamleden alles van alle bieren weten. Daarbij: kan jouw personeel snel, gemakkelijk en juist de persoonlijke smaakvoorkeur van elke individuele gast doorgronden? Het is een onmogelijke verwachting.
Scover biedt hulp aan jouw personeel om én persoonlijk bieradvies te geven, én de gast de beste keuze uit jouw bierassortiment te laten maken. Door een eenvoudige smaaktest achterhaald Scover het persoonlijke smaakprofiel van elke gast, en de virtuele biersommelier Fons koppelt dat vervolgens aan jouw bierkaart. Met een paar simpele stappen kan de gast zo een gerichte keuze maken en daarmee kan jouw personeel zich concentreren op het verlenen van maximale service en gastvrijheid. Dat leidt tot tevredener gasten, en dus een gezondere omzet!
Tip 3: De digitale bierkaart
Terwijl experts onder leiding van een smaakprofessor de ‘smaakprofieltest’ maakten, heeft een team biersommeliers duizenden bieren in een database gezet en van een smaakprofiel voorzien. Beide smaakprofielen komen samen in Scover, waardoor Fons persoonlijk bieradvies kan geven aan elke individuele gast. Het enige wat hiervoor nodig is, is via het simpele digitale portaal jouw bierassortiment in Scover te plaatsen – de koppeling met het smaakprofiel gaat dan automatisch. En heb je een bier op de kaart staan dat Fons nog niet kent, dan wordt dat zo snel mogelijk geproefd en gecodeerd. Daarmee is jouw bierkaart digitaal geworden, gemakkelijk toegankelijk en altijd up-to-date.
Jouw gast kan, door het scannen van een QR-code, jouw bierkaart overal inzien: thuis, en natuurlijk op jouw terras. En dan gaat Fons aan de gang: hij geeft het persoonlijke bieradvies waarvan jouw gasten blij worden. Reken maar dat ze terugkomen om nog eens te genieten: bij elk bier dat ze genieten en voorzien van een beoordeling ‘leert’ Fons ieders smaakprofiel nog beter kennen, waardoor hij nog gerichter kan adviseren. Jouw digitale bierkaart speelt daarin dus een belangrijke rol – altijd actueel, overal toegankelijk en gemakkelijk en veilig in gebruik tijdens de heropening.