Hoe werkt Scover?
Bier staat meer in de belangstelling dan ooit te voren. Door de opkomst van veel nieuwe brouwerijen komt er steeds meer variatie in (speciaal)bier. Dat is natuurlijk geweldig maar ook erg lastig voor de consument, want hoe moet deze kiezen uit het uitgebreide bierassortiment in jouw zaak?
Hoe werkt de Scover app?
Scover is een app die voor bovenstaand dilemma een oplossing biedt, doormiddel van het geven van persoonlijk bieradvies. De app is ontwikkeld door artificial intelligence specialisten, biersommeliers en smaakprofessoren. Door middel van een smaaktest kan Fons, onze virtuele biersommelier, bieren aanbevelen die het beste bij iemands smaak passen. Hoe meer bieren er beoordeeld worden, hoe beter Fons nieuwe bieren kan aanbevelen. De volgende keer dat een consument voor een keuze staat op het terras of bij het bierschap, kan Scover helpen met het geven van persoonlijk advies over de bieren die bijvoorbeeld bij jou op de kaart staan! Zo voorkom je teleurstelling vanuit de consument en worden er automatisch meer bieren besteld of gekocht, wat leidt tot omzetverhoging.
Hoe is Scover ontstaan?
Scover is ontstaan vanuit het inzicht dat consumenten graag willen ontdekken, maar vaak teleurgesteld worden bij hun keuze. De afgelopen jaren hebben er veel ontwikkelingen plaatsgevonden op het gebied van bier en bierconsumptie, hieruit kunnen we het volgende concluderen:
Steeds meer mensen willen variëren in hun bierconsumptie
Er komen steeds meer brouwerijen, waardoor het aanbod van (speciaal)bieren groeit.
Consumenten willen iets proeven wat ze lekker vinden. Ze weten wel WAT ze lekker vinden maar vinden het heel moeilijk om uit te leggen waarom ze iets wel of niet lekker vinden. Dit is lastig als jij op een goede manier advies wil geven.
Daarnaast is digitalisering niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Scover speelt in op deze trends door consumenten persoonlijk en digitaal bieradvies te bieden. Inmiddels hebben we al meer dan 3000 bieren ondergebracht in twaalf smaakclusters, waarmee een groot deel van de Nederlandse biermarkt is afgedekt.
Digitale bieradviseur
Fons, onze digitale bieradviseur, neemt consumenten graag mee op ontdekkingstocht in de wereld van bier en smaak. Er is namelijk zoveel meer te ontdekken dan dat er nu gedronken wordt. Als echte bierfanaat kan Fons consumenten hier alles over vertellen!
Al meer dan een kwarteeuw deelt Fons namelijk zijn kennis over bier en smaak. Hij heeft er zowat een sport van gemaakt om zo veel mogelijk mensen nieuwe bieren te laten ontdekken én met succes! Vroeger was bier bestellen makkelijk, de keuze was beperkt. Maar tegenwoordig zijn er zoveel namen, zoveel soorten, dat men door die bieren het bos niet meer ziet. Fons helpt consumenten bij het maken van een eigen keuze en laat ze bieren ontdekken die echt bij hun smaak passen.
Wil jij ook gebruik maken van de gratis digitale bierkaart en persoonlijk bieradvies? Meld je dan nu aan via ons portaal.
Scover in 3 stappen:
Download de app
Doe de smaaktest
Ontvang bieradvies
Tijdens de ontdekkingstocht kunnen consumenten de digitale bierkaart inzien van jouw (horeca)zaak en hier persoonlijk bieradvies over ontvangen. Daarnaast is het mogelijk om vergelijkbare bieren te vinden, beoordelen en toe te voegen aan het persoonlijke verlanglijstje!
Om de digitale bierkaart van jouw zaak in te kunnen zien moeten consumenten eerst via een mobiel apparaat jouw persoonlijke QR-code scannen. Vervolgens worden ze doorgestuurd naar je digitale bierkaart. Hier vinden ze een overzicht van bieren uit jouw assortiment die hen worden aangeraden op basis van het persoonlijk smaakprofiel.
Naast dat Scover gebruikt kan worden op het terras of in de winkel kunnen mensen ook thuis jouw bierkaart al inzien. Via een kaart is er een overzicht te vinden van verschillende bedrijven in de buurt waar passende bieren voor de consument verkrijgbaar zijn. Zo wordt er traffic naar jouw zaak geleid.
Smaakclusters
Smaak is veel meer dan de vier basissmaken die wij allemaal kennen: aroma's spelen namelijk ook een belangrijke rol als het gaat om het proeven van bier. Daarnaast begrijpen we ook steeds meer van het ontastbare element: mondgevoel.
Wat Scover doet is het koppelen van een bierprofiel aan een smaakprofiel. Nou is in zekere zin elk smaakprofiel uniek maar onze smaakprofessoren hebben twaalf verschillende smaakclusters kunnen definiëren. Dit zijn groeperingen van bieren die de klassieke indeling van biersoorten (blond, dubbel, IPA) overstijgen.
Alvast een voorproefje van de 12 verschillende smaakclusters:
Vol & fruitig Rijk & Strak
Fris & doordrinkbaar Rijk & Verwarmend
Warm & Vol Krachtig
Bitterzoet Kruidig & fris
Vrolijk & fris Strak & fruitig
Allemansvriend Toegankelijk karaktervol
Scover als aanvulling op het personeel
Je personeel is natuurlijk het visitekaartje van je zaak en je wilt dat zij goede interactie hebben met de gast, dat zal ook nooit verdwijnen. Scover vervangt het personeel dan ook niet, de bestellingen worden nog steeds bij hen gedaan, maar is een goede aanvulling om de klanttevredenheid te verhogen. Doordat Scover het persoonlijke smaakprofiel van jouw gast kent kan een persoonlijk advies gegeven worden: jouw personeel kan nog zo goed zijn, maar het smaakprofiel van een gast uitvragen kost hen gewoon teveel tijd. Zeker op een terras waar het soms meer rennen dan stilstaan is, en tijd ook van belang is, is het niet gek om een extra tool in te zetten.
Scover geeft net dat extra zetje naar die bieraankoop of bestelling. Hoe? Bieren worden in de app aangeraden, deze bieren zijn afgestemd op het smaakprofiel van de consument, waardoor het een goede match zal zijn. Dit leidt tot nieuwsgierigheid naar het uitproberen van verschillende bieren en dus herhaal aankopen, wat uiteindelijk zorgt voor tevreden gasten/klanten en meer omzet.