Bierkaart digitaal, onpersoonlijk of juist professioneel?
De horeca heeft zich de afgelopen jaren behoorlijk ontwikkeld en met de komst van Covid-19 hebben bepaalde ontwikkelingen een groeispurt gemaakt: mobiele betaalterminals, QR-codes en POS tablets zijn bijna niet meer weg te denken. Een andere trend is de digitale menukaart. Is dit onpersoonlijk of juist professioneel?
Sluit het één het ander uit?
Steeds vaker won de tabletvorm al terrein bij all-you-can-eat formules, gevolgd door traditionele restaurants en cafés. Via de tablet kan er besteld worden of via een QR-code op de telefoon kan de menukaart gescand worden en direct worden afgerekend. Hygiënisch, maar enigszins onpersoonlijk. Wat nu als de gast niet kan kiezen uit het aanbod op de kaart? Of als je gast eigenlijk met de helft van je aanbod niet bekend is? Een ober of sommelier kan je dan meestal wel op weg helpen door vragen te stellen om de smaakvoorkeuren van de gast te identificeren en hem te voorzien van advies. Een digitale menukaart is dus wel efficiënt als het aankomt op het inzien van het aanbod en het besparen in tijd en geld door klanten direct online te bestellen en te betalen, maar het ontbreekt dus aan persoonlijk advies en juist dat laatste is zo belangrijk.
De digitale bierkaart mét persoonlijk advies
Idealiter zien wij dus een digitale bierkaart mét persoonlijk advies. Gasten kunnen dan bijvoorbeeld in hun eigen toestel de bierkaart of het bieraanbod bekijken van de desbetreffende horecagelegenheid en bieradvies ontvangen. Misschien is dit zelfs beter advies dan dat een ober zou kunnen geven. Met de Scover app krijgt de gast namelijk niet zomaar advies, maar dit advies is persoonlijk doordat je middels een smaaktest in de app, heel gericht advies kunt krijgen. De smaaktest is zorgvuldig samengesteld door biersommeliers, ontwikkelaars en een smaakprofessor. De app zal de smaak van gasten op den duur steeds beter leren kennen en je gasten hun eigen smaak dus ook. Zo zullen ze nieuwsgierig nieuwe bieren van de kaart proberen en worden ze goed geholpen bij het maken van een keuze.
Waarom een digitale bierkaart gebruiken?
De belangrijke reden om een digitale bierkaart te gaan gebruiken is het besparen van tijd en geld, maar tijdens Covid-19 is daar natuurlijk nog een belangrijke indicator bijgekomen, namelijk dat het hygiënisch en veilig moet zijn. Doordat de gast geen contact hoeft te maken met het personeel en ook niet om advies hoeft te vragen, scheelt dit dus tijd en geld en is het hygiënischer.
Bovendien is het een feit dat er meer bieren verkocht worden door het gebruik van een digitale bierkaart, omdat men dus niet alleen nieuwsgierig meer bieren van de kaart zal proberen, maar ook omdat het de drempel wegneemt om zich eerst te laten adviseren door een ober of barman. Allemaal factoren die leiden tot een verhoging van omzet en tevreden klanten.
Voordelen van gebruik digitale bierkaart:
Buiten de belangrijke (al reeds genoemde) voordelen hebben we nog een aantal belangrijke voordelen op een rij gezet:
Geen teleurstellingen: De gast maakt een keuze, gebaseerd op persoonlijk bieradvies aan de hand van een persoonlijk smaakprofiel..
GPS: dorstige gasten kunnen vanuit huis de bierkaart al inzien van lokale kroegen, barren en restaurants.
Op tap functie: Laat weten aan je gasten welke bieren op tap staan.
Een persoonlijke en hygienische beleving: Door gebruik te maken van een interactieve digitale bierkaart. De mogelijkheden zijn eindeloos.