Novotel
Scover deelt inspirerende, leuke en leerzame succes stories van klanten, horeca & retail ondernemers, pioniers, biersommeliers en online ondernemers.
Deze week is Jeroen Schipper aan het woord. Hij is general manager bij Novotel Breda en verantwoordelijk voor de dagelijkse operatie.
Hoe gaat het nu?
“We hebben ons te houden aan de maatregelen en door de toeristenbeperking hebben we op een goede dag 10% van de kamers bezet. Alle gemeenschappelijke ruimtes kunnen nu helaas niet worden gebruikt, maar gelukkig is het wel mogelijk om te bestellen van de kaart, dit bij ons op te halen en er dan op de kamer het beste van te maken. Kaarsje aan, maar je moet wel jezelf bijschenken. Er is eigenlijk heel weinig werk momenteel waardoor we veel personeel hebben moeten laten gaan. We kunnen niet wachten om weer open te gaan, maar spannend is het natuurlijk wel, want hoe ga je dit straks allemaal opvangen? Hopelijk staat er straks genoeg personeel weer te popelen om aan de slag te gaan, maar die moeten dan allemaal ook nog ingewerkt worden. We houden de moed erin, maar spannend is het allemaal wel. We moeten even roeien met de riemen die we hebben.”
Tip voor (hotel)ondernemers:
Blijf creatief en flexibel als ondernemer en zoek nieuwe invalshoeken deze periode om bestaansrecht te kunnen houden en in stand houden. Zorg dat de jongere generatie straks ook weer interesse heeft in het vak.
Hoe zorg je er dan voor niet onpersoonlijk te worden?
“Wij staan altijd open voor leuke additionele initiatieven die echt wat kunnen toevoegen aan de beleving van gasten. Via Misset Horeca kwam mijn collega Scover op het spoor: een digitale bierkaart en persoonlijk bieradvies voor gasten. Zo zijn we nog voor corona begonnen door QR-codes op zowel de menukaarten te zetten, los op de tafels te plakken en op de bar te plaatsen. Door deze QR-code te scannen kunnen gasten niet alleen de gehele bierkaart inzien, maar ook nog eens persoonlijk advies krijgen. Dit advies is zo verrassend en er wordt enorm enthousiast op gereageerd, dat is nou echt een leuke toevoeging. Gasten kunnen naar aanleiding van het advies ook heel gemakkelijk bieren combineren bij het eten, je ziet echt dat mensen sneller geneigd zijn om dan een toch dat extra biertje te nemen. Wat voor mij wel echt ook de meerwaarde is, is dat je nog wel gewoon besteld bij een medewerker, er zit dus geen bestel en betaal integratie in en daar ben ik blij om. Dit maakt Scover een echte digitale toevoeging die juist zorgt voor een optimale hotel beleving zonder onpersoonlijk te worden. We gaan hier zeker weer gebruik van maken in alle ruimtes zodra het weer kan en mag!”
Notovel: Blijf creatief en flexibel als ondernemer en zoek naar nieuwe invalshoeken.
Het gezinsvriendelijke Novotel Breda zit op een rustige locatie, niet ver van de Belgische grens en nabij het historisch centrum van Breda. Het hotel telt bij elkaar 106 kamers, heeft een bar, restaurant en moderne vergaderzalen. Bij lekker weer geniet je hier van een verfrissend blond bier op een zonnig terras, in de tuin of aan het zwembad. Novotel Breda is één van de elf hotels binnen de Accor Franchise formules. Accor kondigde eerder deze week aan de ambitie te hebben om hotels ‘volledig’ digitaal te gaan draaien. We spreken Jeroen over wat dit soort innovatieve aanpassingen met de ervaring in het hotel doet, hoe hij hierover denkt en in hoeverre Novotel Breda hierin meegaat.
Is het digitaliseren van hotels dan een oplossing?
“We leven in een digitale generatie en alles gaat tegenwoordig met de telefoon. Of je er nu fan van bent of niet: technologie maakt deel uit van ons dagelijks leven. Gasten zijn steeds meer op zoek naar ‘contact-light-reizen en hotelervaringen die gemakkelijk te gebruiken zijn. Dit gaat dan natuurlijk niet over robots enzo, maar over slimme integratie van innovatieve, klantgerichte technologie. Ondanks de digitalisering, blijft het stukje persoonlijke service voor ons wel echt key. Idealiter helpt de technologie ons dus de hotelbeleving voor gasten optimaal te maken zonder onpersoonlijk te worden. Anderzijds heeft het de potentie straks een gat op te vangen als we de deuren weer mogen openen. Denk hierbij bijvoorbeeld digitale roosters, communiceren via een digitaal platform, een digitale menukaart maar ook digitaal bieradvies. Als wij straks weer nieuw personeel moeten aan gaan nemen, is het heel fijn als gasten altijd optimaal advies kunnen krijgen bij het maken van een keuze, ongeacht of ons personeel al goed is opgeleid. Het geeft ons iets meer ruimte zonder onder te doen in service en klantgerichtheid.”
Favoriete bier:
’’Mijn vader brouwt zelf bier het is er met de paplepel ingegoten, maar ik drink zelf toch liever wijn. Welk soort wijn ik het liefst drink is afhankelijk van moment’’.