Café Gij & Ik
Scover deelt inspirerende, leuke en leerzame succes stories van klanten, horeca & retail ondernemers, pioniers, biersommeliers en online ondernemers.
Deze week spreken we Joris, bedrijfsleider van speciaalbier café Gij & Ik in Gemert.
Hoe gaat het?
Toen alles op slot ging hebben wij ervoor gekozen om iedereen door te betalen en zoveel mogelijk door te laten werken. We hadden hierdoor de ruimte om veerkrachtig door te gaan met de situatie en nieuwe dingen uit te proberen zoals het starten van een bierwinkel, het openen van een take-away maar ook de tuin die we nu eens goed kunnen aanpakken. Achter onze zaak hebben wij namelijk een biertuin waar we nu twee grote houtkachels hebben, waar ook weer veel hout voor nodig is natuurlijk en dat komt er ook niet vanzelf. De klusjes zijn een goede bezigheidstherapie voor iedereen en straks als we weer open mogen, komen we nog beter terug. >>
Personeel en Bierkennis
“Onze biersommelier Bas attendeerde me op Scover, een digitale bierkaart en persoonlijk bieradvies voor de gasten. Mijn grote hobby en tevens passie is bier. Ik praat er zelf graag over en probeer waar ik kan iedereen persoonlijk bieradvies te geven. Scover is voor het terras en voor personeel die minder affiniteit hebben met bier wel echt een handige en leuke toevoeging. Voor aankomend seizoen gaan we weer nieuwe menukaarten printen met de QR-code op de kaart, zo kunnen gasten die lekker op het terras zitten en eens een ander bier willen proberen, gebruik maken van de digitale bierkaart met persoonlijk bieradvies. >>
Tip van ondernemer voor ondernemer: ‘‘Zet je tijd goed en efficiënt in. Dit is het moment om je personeel te trainen. Leer ze allemaal goed cappuccino zetten en het perfecte bier te tappen. ‘‘
Digitaal bieradvies is het nieuwe normaal. Laat jouw gasten vanuit hun eigen toestel jouw bierkaart of bieraanbod bekijken en bieradvies ontvangen zonder dat hier een app installatie voor is vereist, makkelijk in gebruik voor iedereen en 100% corona proof.
Gij & ik: Een succesvolle heropening horeca begint bij goed opgeleid personeel
Bierliefhebbers zijn bij Gij&Ik aan het juiste adres, de kaart telt namelijk meer dan 250 bieren, waarvan meer dan 200 speciaalbieren. Naast bier kan er hier ook gegeten worden en als het even meezit, kan er binnenkort ook weer gewoon gedanst worden. Inmiddels hebben ze ook een bierwinkel, een speciale to-go kaart en nemen ze de tuin flink onder handen “we zijn nu vooral bezig met heel veel klusjes waar we anders nooit tijd voor hadden, op deze manier kunnen we ook iedereen aan het werk houden.” We spreken Joris over het efficiënt inzetten van de tijd, het personeel en natuurlijk over (speciaal)bier.
>> De keuze om al het personeel aan te houden was voor ons zo klaar als een klontje toen we dicht moesten, niet wetende dat het zo lang zou duren- maar los daarvan is personeel in de horeca kostbaar. We hebben een prachtig team dat goed is ingewerkt en wij willen met dit team verder. Ik denk dat heel veel horecagelegenheden straks tijdens de herstart op zoek moeten naar nieuw personeel die minder verstand van de gang van zaken hebben en zich nog geen wegwijs hebben kunnen maken op de vloer. Ik denk dat wij bij het openen een voorsprong hebben door de keuze die wij hebben gemaakt.
“Deze Covid-19 periode staat voor ons in het teken van personeel opleiden; van bierkennis tot het zetten van cappuccino.”
>> Gasten reageren positief op het alternatief wat er wordt geboden ‘als je dit bier lekker vindt, vind je dit bier vast ook lekker..’- in de app. Het personeel met minder kennis van bier kan de bierapp adviseren aan zijn of haar gasten. Of middels de app ervoor kiezen meer te leren over verschillende smaakprofielen en bijpassende bieren die wij op voorraad hebben. Deze Covid-19 periode staat voor ons echt in het teken van personeel opleiden; van bierkennis tot het zetten van cappuccino.
Favoriete bier van Joris: Zware stoutbieren. Niet direct tien op een avond natuurlijk, maar verspreid over de week.